Surah 28: Al-Qasas (The Stories): Verses 62-88

71. Say (O Muhammad ): "Tell me! If Allah made night continuous for you till the Day of Resurrection, who is an ilah (a god) besides Allah who could bring you light? Will you not then hear?" 72. Say (O Muhammad ): "Tell me! If Allah made day continuous for you till the Day of Resurrection, who is an ilah (a god) besides Allah who could bring you night wherein you rest? Will you not then see?" 73. It is out of His Mercy that He has put for you night and day, that you may rest therein (i.e. during the night) and that you may seek of His Bounty (i.e. during the day), and in order that you may be grateful.

SERTAI KAMI KHATAM AL-QURAN DALAM TEMPOH 3 BULAN

SERTAI KAMI KHATAM AL-QURAN DALAM TEMPOH 3 BULAN!!!

Monday, October 4, 2010

hukum bersalaman dengan yg bukan mahram !!!


pada satu ketika , ada sahabat kita mempunya masalah tentang hukum
yang berkaitan dengan bersalaman dengan yang bukan mahram ..
kerana masalanya ( bila tiba hari raya atau perayaan , semua
keluarga berkumpul belah ayah ngan ibu , jadi ada yang bukan mahram ,
ketika bersalaman ada yg bukan mahram , apa hukumnya kat situ
)
soalan sahabat kita !
jadi disini saya ada meletakkan beberapa dalil , sahabat boleh baca dibawah
ini , saya minta maaf segala kekurangan dan kecacatan , jika ada pandangan
dan pendapat boleh hantar comment ..

Orang Melayu terkenal dengan masyarakat yang mementingkan adab,
sopan-santun dan budi-pekerti yang mulia. Antara adab yang sentiasa
dipraktikkan dalam masyarakat ialah bersalam atau berjabat tangan
di antara satu sama lain apabila bertemu. Perbuatan ini merupakan
sesuatu yang amat baik kerana ia dapat mengeratkan silaturahim dan
persaudaraan di dalam masyarakat.


Namun akhir-akhir ini didapati bahawa bersalam atau berjabat tangan ini
dilakukan dengan sewenang-wenangnya tanpa mengira batas hukum
syarak, sehinggakan gejala bersalam atau berjabat tangan di antara lelaki
dan wanita yang bukan mahram menjadi semakin berleluasa dan semakin
diterima di dalam masyarakat. Apatah lagi apabila bertemu dengan
pemimpin, maka bukan sekadar berjabat tangan tetapi ada yang sanggup
mencium tangan pemimpin tersebut sedangkan tidak ada ikatan mahram
di antara mereka!.


Fenomena seumpama ini sekiranya dibiarkan, ia akan menjadi semakin parah
yang akhirnya bukan sahaja bercanggah dengan ajaran Islam, malahan
akan turut menghakis nilai-nilai murni dan adab tatasusila yang diamalkan
dalam masyarakat Melayu selama ini. Walaupun para ulama’ mengharuskan
seseorang lelaki berjabat tangan dengan wanita yang sudah tua yang sudah
tidak ada lagi keinginan syahwat (rujuk dalam Fatawa Mu’asirah oleh Yusuf
al-Qaradawi), namun ia janganlah dijadikan sebagai satu alasan untuk
sewenang-wenangnya membudayakan berjabat tangan di antara lelaki dan
perempuan.


Allah swt telah berfirman
dalam surah al-Nur ayat 30-31 bermaksud:
”Katakanlah (wahai Muhammad) kepada orang lelaki yang beriman supaya
mereka menyekat (merendahkan) pandangan mereka (daripada memandang
wanita yang bukan mahram), dan memelihara kehormatan mereka. Yang
demikian itu lebih suci bagi mereka; Sesungguhnya Allah amat mendalam
pengetahuannya tentang apa yang mereka kerjakan. Dan katakanlah kepada
perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat (merendahkan)
pandangan mereka, dan memelihara kehormatan mereka…..”.


Dalam ayat ini, Allah swt memerintahkan agar orang lelaki dan perempuan
agar menjaga dan merendahkan pandangan mereka daripada melihat sesuatu
yang diharamkan seperti melihat orang yang bukan mahram sehinggakan boleh
menimbulkan syahwat. Oleh itu, ajaran Islam mengharamkan seseorang lelaki
melihat kepada wanita yang bukan isterinya atau wanita yang bukan mahramnya.
Hal ini tidak pula bermaksud kita dikehendaki memejamkan mata ketika bertemu
dengan orang yang bukan mahram, tetapi apa yang dimaksudkan ialah kita dilarang
melihat berulang-kali terhadap seseorang yang bukan mahram kerana ia boleh
menimbulkan syahwat dan fitnah. Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh
al-Tirmidhi dan Ahmad, nabi saw telah bersabda kepada Saidina Ali yang
bermaksud: ”Wahai Ali, janganlah kamu mengikuti pandangan yang pertama
(terhadap wanita yang bukan mahram) dengan pandangan yang seterusnya,
kerana sesungguhnya pandangan pertama itu bagi kamu (diharuskan), tetapi
kamu dilarang daripada pandangan yang kedua (iaitu terus memandang kepada
wanita yang bukan mahram sehingga boleh menimbulkan syahwat)”.


Sekiranya memandang kepada wanita yang bukan mahram pun dilarang
dalam hukum syara’, sudah tentu bersalam dan berjabat tangan di antara
lelaki dan wanita yang bukan mahram diharamkan. Cubalah kita fikirkan,
manakah yang lebih menimbulkan syahwat dan fitnah, memandang dari jauh
atau bersalaman dan berjabat tangan yang melibatkan persentuhan kulit
dengan kulit? Tepuk dada, tanya iman!.



Di sini saya letakkan beberpa dalil yang mengharamkannya:


1 . para ulama’ yang mengharamkan berjabat tangan di antara lelaki dan
wanita yang bukan mahram ialah nabi saw tidak berjabat tangan dengan
wanita ketika melakukan bai’ah sedangkan dalam masa yang sama nabi saw
berjabat tangan dengan lelaki ketika bai’ah dilakukan. Dalam sebuah hadis
yang diriwayatkan oleh Imam Ahmad menyatakan bahawa, “Daripada
Abdullah bin Amr’ ra, bahawa sesungguhnya Rasulullah saw tidak pernah
berjabat tangan dengan wanita dalam bai’ah”.

2. beberapa riwayat dari ?Aisyah r.a. yaitu:

Telah berkata ?Aisyah: ?Tidak pernah sekali-kali Rasulullah Saw menyentuh
tangan seorang wanita yang tidak halal baginya.?
[Hadith Riwayat Bukhari Muslim].

Telah berkata ?Aisyah: ?Tidak! Demi Allah, tidak pernah sekali-kali tangan
Rasulullah Saw menyentuh tangan wanita (asing), hanya ia ambil bai?at
mereka dengan perkataan.? [Hadith Riwayat Bukhari Muslim].

Menurut mereka Hadits-hadits di atas dan serupa dengannya merupakan dalil
yang nyata bahwa Rasulullah Saw tidak berjabat tangan dengan wanita bukan
mahram (asing). Kerana itu maka hukum berjabat tangan antara lawan jenis
yang bukan mahram adalah haram.


3. hadits-hadits yang menunjukkan larangan ?menyentuh wanita? serta hadits
-hadits lain yang maknanya serupa. Misalnya hadits shahih yang berbunyi:

?Ditikam seseorang dari kalian dikepalanya dengan jarum dari besi, itu lebih
baik dari pada menyentuh seorang wanita yang tidak halal baginya.?
[HR. Thabrani].

Atau hadits yang berbunyi:

?Lebih baik memegang bara api yang panas dari pada menyentuh
wanita
yang bukan mahram.?

Ketiga, juga di dasarkan pada sabda Rasulullah Saw yakni:

?Sesungguhnya aku tidak berjabat tangan dengan wanita.?
[HR. Malik, Tirmidzi dan Nasa?i].

4. Berkata Syaikh Al Albani:
"Dalam hadits ini terdapat ancaman keras terhadap orang-orang
yang menyentuh wanita yang tidak halal baginya, termasuk masalah
berjabat
tangan, karena jabat tangan itu termasuk menyentuh."
(Ash Shohihah 1/448)

Dsini juga saya letakkan beberpa dalil yg mengharamkannya
dari Sumber Rujukan
: Dosa-Dosa Yang Dianggap Biasa, Syaikh
Muhammad Shalih Al Munajid :
Beliau Shallallahu'alaihi wa Sallam juga bersabda, yang artinya:
"Sesungguhnya aku tidak menjabat tangan wanita"
(HR: Ath Thabrani dalam Al Kabir: 24/342, shahihul jami’: 70554)

Dan dari 'Aisyah radhiyallahu 'anha, dia berkata, yang artinya:
"Demi Alloh, tiadalah pernah tangan Rasululloh Shollallahu ‘alaihi
wa Sallam menyentuh tangan wanita walau sekali. Dan tiadalah
beliau memba'iat kaum wanita, kecuali hanya dengan ucapan"
(HR: Muslim 3/1489).






Berjabat Tangan Dengan Perempuan Bukan Mahram

Menurut 4 mazhab

4.1. Mazhab Hanafi

- Haram menyentuh wajah dan dua telapak tangan

perempuan bukan mahram, sekalipun aman dari syahwat.

- Berjabat tangan dengan perempuan tua yang sudah

tidak bersyahwat lagi; At-Thahawi berkata tidak mengapa.

Manakala Syamsudin Ahmad bin Qaudar berkata tidak halal

sekalipun aman dari syahwat.

4.2. Mazhab Maliki

- Haram berjabat tangan dengan perempuan bukan mahram.

Ini dinyatakan oleh al-Imam al-Baaji, al-Qadhi Abu Bakar

Ibnul Arabi dan As-Shawi.

- Hukum berjabat tangan dengan perempuan tua, menurut

Syeikh Abul Barakat Ahmad bin Muhamad bin Ahmad

ad-Durdair ia tidak dibenarkan.

4.3. Mazhab Syafi’i

- An-Nawawi di dalam beberapa karyanya, as-Syaribini

dan lain-lain ulama as-Syafi’I menyatakan haram

berjabat tangan dengan perempuan bukan mahram.

- Dibenarkan menyentuh perempuan bukan mahram

ketika dalam keadaan darurat, seperti ketika berubat,

pembedahan, mencabut gigi dan sebagainya, seandainya

ketika itu tidak ada perempuan yang boleh melakukannya.

4.4. Mazhab Hanbali

- Imam Ahmad ketika ditanya tentang masalah berjabat

tangan dengan perempuan bukan mahram, beliau menjawab:

“Aku membencinya.”

- Berjabat tangan dengan perempuan tua; Imam Ishaq

bin Mansur al-Marwazi menukil dari imam Ahmad, ia tidak

dibenarkan. Sementara Ibnu Muflih menyatakan; pemilik

an-Nazham mengatakan makruh dan dengan anak kecil

dibolehkan dengan tujuan menyemai budi pekerti.

bagaimana dengan kita sahabat- sahabat semua... apakah masih
meremehkan menjabat tangan wanita bukan mahrom?

pandangan dari saya
. haram berjabat tangan dengan mahram
berdasarkan dalil2 yg kukuh diatas , telah jelas bahwa rasulullooh
tidak pernah menjabat wanita yang tidak halal bagi beliau...
semoga sedikit maklumat ini boleh kita amalkannya , semoga
mendapat keradhaan dari allah , amin ya rabbi

sumber:alanwartajudin.blogspot.com+zain y.s

0 comments: