Surah 28: Al-Qasas (The Stories): Verses 62-88

71. Say (O Muhammad ): "Tell me! If Allah made night continuous for you till the Day of Resurrection, who is an ilah (a god) besides Allah who could bring you light? Will you not then hear?" 72. Say (O Muhammad ): "Tell me! If Allah made day continuous for you till the Day of Resurrection, who is an ilah (a god) besides Allah who could bring you night wherein you rest? Will you not then see?" 73. It is out of His Mercy that He has put for you night and day, that you may rest therein (i.e. during the night) and that you may seek of His Bounty (i.e. during the day), and in order that you may be grateful.

SERTAI KAMI KHATAM AL-QURAN DALAM TEMPOH 3 BULAN

SERTAI KAMI KHATAM AL-QURAN DALAM TEMPOH 3 BULAN!!!

Sunday, November 21, 2010

HUKUM seorang LELAKI BERDUA dengan PEREMPUAN bkn MAHRAM

Apakah hukum seorang lelaki dan perempuan yg bukan mahram berada didalam satu kereta atas urusan kerja...dan sebagainya..



s:Fiza: Saya ajukan persoalan ini pada suami dan ternyata kami berbeza pendapat.Jadi saya minta sahabat2 sekalian memberikan pandangan beserta hujjah dan dalil yg meyakinkan...

j:Sheikh: Salam, hukum tetap hukum. Haram tetap haram. Di negara arab yang melaksanakan hukum Islam di wajibkan setiap wanita yang keluar rumah mesti bersama mahram atau se eloknya bertiga walaupun ketika manaiki teksi.

Di sebabkan undang-undang di Malaysia ini tidak patuh dan pihak berkuasa seperti polis tidak menjalankan hukum mengikut syariat, maka perkara ini di ambil mudah. Iya, mungkin ramai yang mengatakan tidak ada apa-apa rasa, hanya hubungan kawan setempat kerja. Namun hukum tetap hukum dan tidak boleh sewenang2nya menghalalkan yang tidak.

Saya bukanlah orang yang alim dalam bidang agama, tetapi hasil dari soal jawab bersama beberapa orang ustaz yang saya kenali banyak mendidik saya agar tidak mengambil mudah hukum yg ditetapkan.

Dari segi idealogi logik saya, berdua itu bererti berkhalwat (bersunyian), yg boleh mendatangkan fitnah, prasangka, cakap sumbang. Soal niat tidak timbul seperti yg selalu kita dengar dari al-Quran dan Hadith, 'apabila duduk berdua seorang lelaki dan perempuan (yg bukan muhrim) ti tengah-tengahnya adalah syaitan' wallah hu a'lam

j:Ahmad: salam...tidak boleh seorg pmpuan bersama dgn seorg lelaki dlm kreta@bilik@..tnpa ditemani sape2 pn....hal ni bleh mendatangkan fitnah..dlm kaedah fiqh ade dinyatakan "saddu lizzaraai' "...yg bermaksud menutup @ menghalang sebarang perkara yg boleh mendatangkan maksiat mahupun fitnah...
cuba dulu cari alternatif lain utk mengelakkan fitnah yang bakal mendatang...naik kenderaan awam ke(bas,teksi,lrt,etc)...or bwk kereta masing2....(biasanya org yg bekerja ada kereta masing2...)...wallahu a'lam...
Diriwayatkan dari Ibnu ‘Abbas radhiyallahu ‘anhu, bahawasanya Nabi Shallallahu ‘alaihi wa Salam bersabda (maksudnya),

“Janganlah seorang lelaki dan seorang wanita berdua-duaan bersama melainkan jika ditemani oleh mahramnya.” (Hadis Riwayat al-Bukhari, no. 3006)

Juga melalui hadis berikut (maksudnya),

“Janganlah seorang lelaki dan seorang wanita berdua-duaan bersama kerana Syaitan akan hadir sebagai orang ketiga.” (Hadis Riwayat Ahmad, al-Musnad, 1/18)
Jangan sesekali membiarkan hanya seorang lelaki dan seorang perempuan berjumpa tanpa mahram disisi mereka, ianya ditegah dengan sebuah hadith sahih mengenainya, (Sesungguhnya yang ketiga daripada keduanya ialah syaitan), tidak patut membiarkan api dan kayu bersama (makin ‘terbakar’ la kalau dibiarkan berdua). Yang patut diambil berat juga ialah kaum keluarga terdekat, seperti ayah mertua, ipar dan sesiapa pun yang bukan mahramnya daripada berduaan.

0 comments: